koorfoto-kopie

Het Chavanon Kamerkoor is geboren in Den Haag, in juni 1998. Met het doel een projectkoor te vormen werd door pianiste/koordirigente Alice Schuppers-Rietman en haar man Hans Schuppers een groep zingende vrienden en kennissen verzameld. Hierbij konden ze putten uit hun eigen rijke koor- en muziekleven.

Het eerste project vond plaats in juli 1999: een repetitieweek met afsluitend concert in de Franse Auvergne, waar Alice en haar man in het gehucht Chavanon een huis hadden. De naam Les chanteurs de Chavanon was snel gevonden maar zorgde in eigen land voor verwarring. Daarna werd het kortweg ‘Chavanonkoor’, of ‘Chavanon Kamerkoor’.
1650 - Groepsfoto bij de Prieuré (2)
Onder de bezielende leiding van Alice ontstonden mooie concerten van hoog niveau. Uitgevoerd door een hechte groep mensen, met een gedeelde liefde voor muziek, natuur en cultuur, en gezelligheid.

De combinatie van zingen en het ruige heuvellandschap van de Auvergne bleek verslavend: in 2001, 2003, 2004, 2006, 2008, 2010 en 2013 keerde het koor terug naar Chavanon.

Het bleef echter niet bij de Auvergne. In augustus 2000 trok het koor naar het dorpje Berwick St. John in Engeland. In 2002 ging het naar Normandië. In mei 2005 reisde het gezelschap naar Rouen, waar het koor Polychrome als gastheer optrad. Een derde uitwisseling met Fransen vond plaats met het koor O Musica uit Le Vésinet bij Parijs. In april 2010 ging Chavanon naar Le Vésinet, in mei 2012 kwam O Musica naar Den Haag.
In december 2010 was Zwitserland aan de beurt. De zomer van 2012 bracht het koor weer naar Frankrijk, dit keer naar Lurcy-le-Bourg in Bourgondië. In de zomer van 2013 keerde het koor terug naar de Auvergne en Chavanon, waar in de eeuwenoude kerk van St. Jean Baptist (Allanche) de prachtige Vespers van Rachmaninoff werden uitgevoerd. Twee jaar later, in 2015, trad Chavanon op in het Waalse Hamoir. In 2017 heeft Chavanon een ‘tweede thuis’ gevonden in het Château de St.-Gervais in Normandië (Asnières); een sfeervol landhuis op een landgoed in het vriendelijke Normandische heuvelland. In 2019 keerde Chavanon hier terug.
1999-016

Ook in Nederland treedt het Chavanonkoor op. Na ieder project is er in het najaar een herhalingsconcert in Den Haag. Daarnaast vindt een koorweekeinde met afsluitend een concert plaats in de jaren dat Chavanon niet naar het buitenland gaat. In 2011 waren wij in Dwingeloo en in de herfst van 2014 in het Twentse Stift Weerselo.
En sindsdien zingen wij in de oneven jaren in het buitenland en in de even jaren in Nederland. In 2016 waren wij in het Brabantse Bergeijk, in 2018 weer in Twente met een concert net over de grens in Bad Bentheim. In de herfst van 2021 verblijft Chavanon een paar dagen in het Zuid-Limburgse Eys en zingen wij in het monumentale Salviuskerkje in Limbricht. Incidenteel zorgt Chavanon voor de muzikale illustratie bij kunstmanifestaties of openingen van tentoonstellingen, in of buiten Den Haag.

Het Chavanonkoor is een hechte groep zangers, van wie velen al vele jaren meedoen, sommigen zelfs al vanaf het prille begin in 1998.
Nieuwe leden die later kwamen vonden steeds gemakkelijk hun plaats in de saamhorigheid.
De dood van Alice Schuppers in augustus 2009 was een harde klap, die nog altijd pijn doet. Gelukkig kon het koor de draad weer oppakken onder de enthousiaste en kundige leiding van Peter van der Leeuw.

Het Chavanonkoor bestaat inmiddels al meer dan 20 jaar. Terugkijkend wordt een uitgebreid repertoire zichtbaar, met als hoogtepunten de Mis in a van Rheinberger, Jesu meine Freude van Bach, het Requiem van Fauré.

concert 007