Dirigent

Peter van der Leeuw is vaste dirigent van vijf koren: Chavanon (Den Haag), Ad Novum (Voorburg), Delft Blue, Vox Antiqua (Den Haag) en Nieuw Kamerkoor Delft.

Peter valt daarnaast regelmatig in als gastdirigent bij andere koren en orkesten waaronder Amsterdam Bach Consort, LSKO Collegium Musicum, het Residentie Bachkoor en het ’s-Gravendaags Symfonie Orkest.

Peter dirigeert regelmatig in het buitenland. Vaak is dat op bijzondere plekken, zoals de Sint Pieter in Rome (tijdens een mis met Vox Antiqua), De Dom in Aken, De Frauenkirche in Dresden en in (J.S. Bach’s) Thomaskirche in Leipzig. Met zijn koor Chavanon trad hij daarnaast regelmatig op in kerken in Frankrijk, België en Zwitserland.

Peter is tevens zanger en zong de baritonsolo’s in diverse oratoria zoals Bach, Weihnachtsoratorium; Brahms, Ein Deutsches Requiem en Fauré, Requiem. Daarnaast zingt Peter als remplaçant in het Groot Omroepkoor. Hij zong bij Opera Holland de hoofdrol van Romeo in de moderne opera Romeo en Zeliha. In Frankrijk zong hij  Papageno in Die Zauberflöte.

Hij zong o.l.v. van dirigenten als Jaap van Zweden, Yannick Nezet-Seguin en Edo de Waart en initieerde namens het European Network of Opera Academies een reeks internationale workshops operadirigeren voor jonge dirigenten o.l.v. Carlo Rizzi. Deze workshops voor toptalent vond plaats in De Nationale Opera in Amsterdam, de Gulbenkian Foundation in Lissabon en in De Koningin Elisabeth Kapel te Waterloo.

Peter is afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium met als hoofdvak klassieke zang. Tijdens zijn zangstudie volgde hij tevens directie-, ensemble-leiding-/ en slagtechnieklessen. Hij is tevens jurist en was werkzaam als impresario voor zangers en dirigenten en als coördinator talentontwikkeling bij De Nationale Opera. Momenteel werkt Peter nauw samen met Holland Opera voor casting en (inter)nationale contacten en is hij artistiek adviseur en talentscout van het Nederlands Wagnergenootschap. Daarnaast is hij als freelancer editor voor fondsaanvragen van het New European Ensemble.